In de praktijk zien we leidinggevenden en werkgevers vaak worstelen met het voeren van een (frequent) verzuimgesprek met een werknemer. Het woord alleen al! Maar waarom zo moeilijk doen?
3 tips om het simpel te houden
1. Gewoon met elkaar praten, net zoals mensen dat vroeger deden
Pak die telefoon, regel een bezoekje en ga in gesprek met elkaar. Vermijd de e-mail, de sms of het Whatsapp contact: Houd het persoonlijk! Het kost misschien meer tijd, maar het levert zoveel meer op dan de mail of ultrakorte SMS die verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. En noem het geen frequent verzuimgesprek, maar gewoon een gesprek over de afwezigheid door ziekte. Klinkt al heel anders.
2. Met oprechte interesse, zonder vooroordelen en onverdeelde aandacht
LSD, SMART, STAR, SPIN, POP... Vergeet de trucs! Heb aandacht voor degene die tegenover je zit, wees onbevooroordeeld, stel oprechte vragen en luister. Eigenlijk net zoals je met iedereen een gesprek voert en zoals je wilt dat mensen met jou een gesprek voeren.
3. Denk in mogelijkheden, maar bedenk de oplossingen niet zelf
Bij verzuim hebben we vaak de neiging op de verkeerde stoel te gaan zitten:
a. de stoel van de arts: "Zou je niet eens een bloedonderzoek laten doen?"
b. de stoel van de werknemer: "Ik heb het zelf ook gehad en toen heb ik om een kuurtje gevraagd".
Vraag juist welke mogelijkheden en oplossingen werknemer zelf ziet. Wat heeft hij nodig en wat kan hij zelf ondernemen? Soms is het beter om de werknemer er een nachtje over te laten slapen. Spreek dan af om elkaar de volgende dag weer te spreken om concrete vervolgacties af te spreken.
Last, but not least: Vergeet niet om een datum te prikken voor het volgende goede gesprek.
Succes! Kom je er toch niet uit, bel ons gerust.
Jorien van Dijk, 28 april 2014